Wednesday, January 2, 2013

Bubur pulut hitam gemullah Mok

Betullah teori aku dulu,makanan yang dulu kita rasa sedap sangat-sangat,boleh berubah jadi sedap biasa-biasa.

Mungkin masa kecil dulu,pilihan terhad sebab tak banyak makanan yang aku kenal.Mana pandai beli makanan sendiri,pandai beli cekedis je.

Maka,berseleralah aku setiap kali menjengah ke rumah Mok sebab Mok selalu ada makanan sedap-sedap.Stok jeruk buah selalu ada,macam kedai runcit je.

Lagi satu,Mok lah yang memperkenalkan bubur pulut hitam.Bubur likat,sekali makan mesti teringat-ingat.

Kredit kepada pemilik asal gambar

Suatu petang,kami kumpulan kanak-kanak pergi rumah Mok,Kimi anak buah aku pon diheret sekali.Kebetulan bubur pulut hitam Mok tak masak lagi,jadi kami main-main kat laman sambil tunggu bubur dijerang.

Belum pon masak bubur,abang aku panggil Kimi sebab nak balik.Ralat sungguh rasa,kalau tunggu sekejap lagi boleh makan bubur.Sebab aku pon kecil jugak,mana tau nak negotiate ke apa,turut je lah kata abang aku dan bawa Kimi balik.Mok dah panggil-panggil kami sebab bubur dah hampir masak,tunggu nak hidang saja tapi aku kan kalut,terus bawa Kimi balik.

Kesian Kimi,tak sempat makan bubur pulut hitam.Yang lagi ralat,abang aku kata dia boleh je tunggu kalau tahu kami nak makan bubur hari tu.


No comments: