Sunday, December 23, 2012

Melawan arus

Akhir-akhir ini aku cenderung untuk menjadi pihak satu lagi setiap kali berdepan dengan isu tertentu yang aku rasakan wajar diberi pendapat kedua dan ketiga.

Seperti leraian perkahwinan kerabatku yang aku pasti disumbangkan oleh kedua-dua suami dan isteri.Walau aku perhati ada sesak dada yang selalu dizahirkan oleh pihak suami melalui bahasa badannya,aku menganggap itu sebagai lazim alam rumahtangga.

Kemelut melanda,peristiwa demi peristiwa menambah kusut suasana,sesetengahnnya diberi kata runding dan sesetengahnya lagi dibiarkan tanpa kata putus,akhirnya jodoh mereka tamat.

Kami sentiasa mendengar tempias-tempias dari sebelah pihak,akses untuk mendengar pembelaan dari pihak satu lagi selalunya terbatas,begitulah selalunya.

Dalam hiruk-pikuk suasana,aku masih mengharap segala keputusan yang telah dan akan diambil adalah melalui pertimbangan akal yang jernih,bukan sekadar menurut hati yang perih.

Mudah-mudahan,musibah ini menjadi titik permulaan untuk mendapat kehidupan yang lebih tenang untuk semua pihak.


No comments: