Saturday, December 5, 2015

Kerudung ratus ratus

Sedang menyunting tugasan. Tetapi aku berasa malas. Jadi kita tangguh dulu kasi fresh semangat.Esok deadline.

Next time kita bicara pasal hijab ok.

So aku nak sambung tentang hijab, tudung,selendang dan jugak shawl.

Aku tak tahu sejak bila tudung eksklusif start menjadi fenomena dikalangan kakak2 gomen. Yang aku ingat memang ada lah selendang mak datin yang mungkin mahal sikit banding marhein. Tak pon tudung pengantin yang merlip-merlap dipakai ketika kahwin. Jadi takde hal lah kan kalau harga dia tak serupa tudung biasa.

Lepas SPM aku pakai tudung bawal dengan tudung turki tu. Rilek jelah sebab mostly kawan2 pon pakai macam tu. Sehelai RM 10-18 gitu je. Rata-rata kawan2 aku ni pakai tudung bidang besar, langsung tak hijabista. Tiada pressure dalam bergaya. Baju kurung jenis kain murah-murah je.

Tahun 2008 start tudung ekin. Tapi aku bukan target market untuk tudung2 gini. Masih pakai bawal.

Lepas tu aku mula pakai shawl. Shawl hitam mak aku beli mekah sampai sekarang x turun warna dia. Pastu shawl mydin harga RM6, selesa tak panas. Sempoi tak payah susah2 iron. Feeling2 middle eastern gituh. 

Dan sekarang... Aku tak tahu krisis dalaman apa yang menimpa. Aku gilakan ariani pulak, selendang aleesya to be exact. Huhuhu. Jadah apa lah sampai aku mengigau tudung ratus-ratus ni.

Tapi sebagai pengamal ilmu perakaunan dan ekonomi rumahtangga, membeli sehelai selendang pada harga RM100+ ke 200+ ialah sedikit krik krik krik. Unless aku ialah level-level director yang selalu ada majlis kat hotel-hotel, boleh kot pejam2 mata beli selendang cantik aleesya ariani.

Dah aku pon selalu dibersih otak 
oleh mantan lecturer dengan ayat-ayat pedas menusuk jiwa. Itu yang geram dengan orang2 realistik ni, takleh nak layan hati. 

Sekarang aku cuma nak cari jawapan kenapa tudung eksklusif ni jadik mahal. Yang bertatah swavorski dan material kain yang berkualiti tu aku fahamlah jugak. Tapi tetap aku rasa tudung tu dah di mark up gila2 sangat. Cuma tak tahu berapa %.

Maka, itu jelah benteng pertahanan aku daripada mencurah duit ke tudung yang harga menangis.

Dan jugak aku perati yang gorgeous pakai tudung tu cuma model2 dia je. Bila rakyat jelata pakai nampak tak berapa nak outstanding mana. Takut weh bila berabis duit tapi hasil nya sedihhh.

Design yang aku berkenan ni memang simple habis. Yang membezakan antara aleesya dan pasar tani mungkin aleesya ni nampak lebih lembut dan jatuh terletak. Tapi sikit sangat bezanya tu kan. Hmm.

Ariani Aleesya.Huhuhu je mampu.


Ni favorite color aku,peach.
Peach close up

Yang ini ada manik,RM224

Nampak menyerlah sangat pakai kuning.


Yang ni pon simple,manik jenis apa tuh macam jade. 

Warna ni cantik,tapi tak sesuai sangat kot dengan kulit aku.

Tak gemar sangat warna ni, tapi manik dia lebat.


No comments: